allegro

KURIER DPD
przedpłata20,00zł

KURIER DPD
za pobraniem24,00zł

08-10-2016 - Pielęgnacja- konserwacja roweru!

Jeśli z roweru korzystasz często, jest dla Ciebie środkiem na przemieszczanie się na co dzień, niezależnie od pogody, wypadałoby kilka razy w roku zrobić mały przegląd konserwując to i owo. Okres jesienno-zimowy to najgorszy okres dla sprzętu - zwłaszcza, jeśli korzystamy z dróg publicznych. Z pewnością jazda będzie o wiele przyjemniejsza, a przede wszystkim bezpieczniejsza, jeśli nic nie będzie gdzieś tam chrobotać czy piszczeć.

Te czynności możesz powierzyć profesjonalnemu serwisowi rowerowemu lub jeżeli masz trochę smykałki do prac mechanicznych i trochę czasu, zrobić to samemu.

Po porządnej "kąpieli" roweru- usunięciu błota i innych zanieczyszczeń, następnym krokiem jest kontrola i smarowanie poszczególnych elementów:

Pancerze i linki: Sprawdzamy na całej długości czy pancerze i linki od hamulców i przerzutek nie są uszkodzone - np. pozaginane - jeśli tak trzeba je po prostu wymienić - koszt jest bardzo niski. Aby zapobiec wlewaniu się wody i rdzewieniu, nasmarujmy linkę przed włożeniem do pancerza cienką warstwą gęstego oleju.

Hamulce: Podczas jazdy w deszczowe dni, gdy woda z błotników bezustannie ścieka po szczękach hamulcowych i felgach, bardzo szybko zużywają się klocki (nie dotyczy hamulców tarczowych). Najlepiej więc kontrolować ich stan po każdej jeździe i wymieniać zanim "zjedzą" naszą obręcz. Piwoty hamulców warto także nasmarować jakimś gęstym smarem. Resztę hamulca wystarczy konserwować przed rdzą smarem w sprayu. Gdy temperatura jest ujemna, woda zamarza na klockach, przez co hamulec może nie zadziałać od razu, lecz po chwili, gdy woda roztopi się pod wpływem tarcia. Praktycznie żadnych zmartwień zimą nie będą mieli jedynie użytkownicy rowerów z hamulcami tarczowymi; te działają niemalże niezawodnie niezależnie od pogody.

Piasty: Jeśli jednak nasz rower posiada klasyczne łożyska kulkowe ze stożkami - warto je rozebrać, wyczyścić benzyną ze starego smaru i nasmarować stałym smarem.

Suport: uwagi identyczne jak przy piastach. Jeśli jest w formie pakietu, nic nie trzeba robić. Luzy sprawdzamy obejmując oboma rękami za korby i próbując kiwać na boki - jeśli słychać stuki - może się okazać konieczna regulacja suportu, lub wymiana pakietu, czy też łożysk.

Łańcuch: W przeciwieństwie do jazdy w lecie, w okresie jesienno-zimowych trzeba go smarować przed każdą przejażdżką. Najpierw należy zetrzeć z niego śnieg i błoto jakąś szczoteczką, następnie przetrzeć szmatką do sucha i pozostawić do wyschnięcia. Gdy łańcuch nie będzie już mokry, należy odrdzewić go i oczyścić. Na koniec na tak przygotowany łańcuch wystarczy już tylko zaaplikować po kropelce smaru na każde ogniwo. Używaj preparatów przeznaczonych do smarowania łańcucha- np. biały smar, o niższej zawartości substancji kleistych.

Przerzutki: przed złożeniem kółeczek wodzika należy posmarować je smarem stałym lub specjalnym smarem silikonowym od wewnątrz - tzn. pomiędzy metalową tulejką lub łożyskiem a kółeczkiem (plastikowym, lub metalowym). Kapnięcie kropli oleju na ruchome sworznie może również poprawić pracę tego urządzenia

Manetki zmiany biegów:  Skomplikowany mechanizm zębatkowy można potraktować paroma kroplami oleju. Aby go nasmarować, musimy odkręcić pokrywę manetki (zazwyczaj znajduje się ona od spodu urządzenia)

W wszystkich przypadkach - nadmiar smaru, lub oleju zbieramy za pomocą szmatki, lub ręcznika papierowego. Po nasmarowaniu każdego elementu - ruszamy nim tak aby smar wniknął głęboko - np. obracamy pedałami, czy też zmieniamy biegi na przerzutce.

Jeśli będziemy dbać o swój rower, z pewnością posłuży nam wiele lat.

 

Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie możesz sam zadbać o stan techniczny swojego pojazdu, powierz go profesjonalnemu SERWISOWI rowerowemu.
Sklep rowerowy Rowerami.pl
O nas
Regulamin
Mapa strony
Koszt dostawy
Zwroty i reklamacje
Promocje
Pliki do pobrania
Aktualności
Zaloguj
Załóż konto
Polityka prywatności